ASSALAMULAIKUM…,
Syukur ke hadrat Illahi kerana diberikan peluang dan kesempatan
yang mencukupi untuk menghasilkan blog bagi tugasan Pengajaran dan Pembelajaran
Berbantukan Komputer (BMM3105). Ucapan ribuan terima kasih saya tujukan kepada
pensyarah pembimbing iaitu Encik Mohd. Firdaus Bin Abd. Salam yang banyak
membantu, membimbing, menegur kami sepanjang menyiapkan blog ini. Tidak lupa
juga rakan-rakan yang berkongsi idea dan buah fikiran yang sangat-sangat
membantu untuk menyiapkan blog ini. Seperti yang kita sedia maklum, pengajaran
dan pembelajaran kini mengalami banyak proses tranformasi. Pengaplikasian
kaedah dan teknik terbaru banyak memberi peluang kepada guru dan pelajar
menghasilkan sesuatu bahan pengajaran dan pembelajaran bagi meningkatkan
penguasaan dan pencapaian selaras dengan perkembangan budaya masa kini.
Sejajar dengan perkembangan
itu, Pengajaran dan Pembelajaran Berbantukan Komputer (BMM3105) merupakan
satu proses pengajaran yang menjadi suatu yang penting dalam mencapai objektif
pengajaran. Hal ini kerana, apabila kita menguasai teknologi komputer
sepenuhnya kita akan dapat menghasilkan sesuatu bahan yang menarik dan berguna
dalam pengajaran dan pembelajaran kita khususnya dalam mata pelajaran Bahasa
Melayu.
Oleh itu, bagi
mengaplikasikan ilmu pengetahuan dan kemahiran yang dipelajari, saya akan
menceritakan serba sedikit pengalaman dan ilmu pengetahuan yang saya perolehi
sepanjang menghasilkan tugasan membuat blog ini.
MINGGU PERTAMA
Pada minggu pertama,
arahan tugasan amali yang perlu kami laksanakan ialah mencari bahan-bahan
yang boleh digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu
menggunakan enjin carian seperti Google, Yahoo dan sebagainya yang perlu
disimpan dalam bentuk alamat internet dan katalog internet. Bagi alamat
internet bahan-bahan yang diperolehi hendaklah dipindahkan ke dalam word begitu
juga katalog internet tetapi perkara yang perlu ada ialah sinopsis, URL
internet dan tajuk.
Melalui tugasan secara
amali ini, banyak perkara yang saya pelajari antaranya ialah saya boleh
menggunakan enjin carian yang pelbagai untuk mendapatkan maklumat dan bahan
yang berkaitan dengan Bahasa Melayu. Saya yakin bahawa bahan tersebut boleh
membantu saya semasa berada sekolah nanti sama ada sebagai bahan bantu mengajar
(BBM) ataupun sebagai persediaan sebelum memulakan pengajaran.
MINGGU KEDUA
Tugasan amali yang perlu
dilaksanakan pada minggu kedua ialah mencari dan memilih bahan pengajaran dan pembelajaran
Bahasa Melayu menggunakan enjin carian di internet seperti google, yahoo,
youtube dan sebagainya. Setelah itu, saya perlu mengkategorikan
bahan-bahan tersebut kepada objektif iaitu bagi kemahiran lisan, membaca dan menulis.
Bagi setiap kemahiran tersebut, bahan-bahan berbentuk teks, grafik, audio, dan
video dimasukkan dalam folder bagi setiap kemahiran. Seperti yang
kita sedia maklum, dalam kemahiran lisan aspek mendengar dan bertutur amat
dititikberatkan. Justeru, bahan-bahan yang berbentuk grafik, audio dan video
sebenarnya membantu dan akan menggalakkan murid-murid untuk mendengar dan
bertutur. Dalam kemahiran membaca pula, bahan-bahan berbentuk teks dan video
merupakan bahan yang paling sesuai untuk meningkatkan kemahiran membaca murid.
Bagi kemahiran menulis pula, keempat-empat jenis bahan iaitu teks, grafik,
audio dan video boleh digunakan dalam kemahiran menulis.
Melalui tugasan amali ini,
banyak manfaat yang saya peroleh terutamanya dalam pengumpulan bahan-bahan yang
boleh digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu. Kesemua bahan
yang dikumpul adalah mengikut kategori kemahiran bahasa iaitu lisan, membaca
dan menulis dan dalam setiap kemahiran tersebut bahan -bahan yang dicari
diasingkan mengikut objektif dalam bentuk teks, grafik, audio dan video.
MINGGU KETIGA
Bagi minggu ketiga pula,
tugasan yang perlu dilaksanakan ialah mencari dan memuat turun bahan yang
mengandungi Garis Panduan dan Etika Penggunaan Internet. Setelah itu, kami
dikehendaki untuk memindahkan maklumat yang diperoleh itu ke dalam bentuk
brosur dan Power Point yang tidak melebihi daripada 15 slaid.
Dalam pelaksanaan tugasan
ini saya telah merujuk Pekeliling Kemajuan Pentadbiran Awam Bilangan 1 Tahun
2003 iaitu Garis Panduan mengenai Tatacara Penggunaan Internet. Melalui
analisis saya terhadap garis panduan tersebut saya dapat mengetahui bahawa
internet merupakan infrastruktur saluran global dan merupakan punca maklumat
yang tidak terkawal. Oleh sebab itu, ketepatan maklumat internet tidak dapat
ditentukan. Justeru, sebagai penguna kita perlu memainkan peranan dan perlu
bertindak secara bijak menilai kesahihan, ketepatan dan kesesuaian sesuatu
maklumat yang diperolehi agar kerja yang dilaksanakan tidak menyimpang dari
tujuan sebenar.
Selain itu, saya juga dapat
mengetahui bahawa penggunaan internet dengan cara yang tidak bertanggungjawab adalah
dianggap sebagai pelanggaran tatacara yang boleh mengancam keselamatan,
keutuhan dan kerahsiaan maklumat, melemahkan sistem ICT dan pengurusan rekod
elektronik, mengganggu sistem rangkaian ICT dan merosakkan imej Perkhidmatan
Awam. Oleh yang demikian, bagi menjamin kemudahan internet digunakan dengan
selamat, adalah wajar setiap agensi menentukan latihan yang bersesuaian,
penggunaan teknologi yang kukuh dan dasar yang menyeluruh agar pelanggaran
seumpamanya tidak berlaku.
Melalui pelaksanaan tugasan
amali ini, terdapat tiga ilmu atau kemahiran yang saya pelajari iaitu ilmu
mengenai tatacara dan etika penggunaan internet, kemahiran menggunanakan
aplikasi Power point, dan kemahiran membuat brosur menggunakan aplikasi
Microsoft Office Publisher.
MINGGU KEEMPAT
Tugasan
minggu keempat mengkehendaki kami mengedit video. Setiap pelajar diarahkan
untuk mengedit video asal cerita Bawang Putih dan Bawang Merah menggunakan
perisian Wondershare. Dalam pelaksanaan tugasan ini pelajar telah dibimbing
oleh En. Firdaus B. Abd. Salam selaku pensyarah pembimbing bagi mata pelajaran
BMM3053. Dalam perisian Wondersare ini terdapat pelbagai pengetahuan baharu
yang sangat berguna dalam menghasilkan sesuatu yang baru sewaktu proses
mengedit video.
Di
samping itu, pengetahuan baru sewaktu proses ini dilakukan banyak memberikan
kami pengalaman yang sangat berguna kerana dalam perisian ini terdapat banyak
aplikasi yang dapat digunakan sebagai pelengkap atau pun sebaliknya mengikut
kreativiti masing-masing. Akhir sekali adalah memindahkan video yang telah
selesai diedit ke dalam aplikasi video yang boleh digunakan seperti VLC,
CINEMA, MP3, MP4, dan sebagainya mengikut pilihan kendiri setiap pelajar.
MINGGU KELIMA
Tugasan
minggu kelima mengkehendaki kami membina pakej pembelajaran dalam pengajaran
dan pembelajaran Bahasa Melayu. Pada saya, pembinaan laman web dan pakej
tutorial ini tidak begitu menyukarkan. Melalui tugasan ini, banyak perkara dan
kemahiran baharu yang saya perolehi dan akan tingkatkan untuk masa akan datang.
Mungkin sebelum ini, saya hanya mengetahui bagaimana untuk membina blog
peribadi atau membuat persembahan powerpoint untuk pembentangan di kelas
sahaja. Namun, di akhir tugasan ini, saya mendapati terdapat perbezaan dalam
membina laman web dan pakej pembelajaran ini dari pelbagai aspek. Laman web
yang dibina adalah bertujuan untuk perkongsian ilmu dengan rakan dan penggunan
internet yang lain. Manakala, pakej pembelajaran yang dihasilkan perlulah dalam
bentuk pembelajaran kendiri yang boleh digunakan oleh individu tertentu tanpa
pengajaran guru. Oleh itu, banyak perkara yang perlu dipertimbangkan bagi
menjadikan pakej yang dibina itu bersifat pedagogi, berkesan dan boleh
meningkatkan penguasaan murid terhadap ilmu yang kita cuba sampaikan.
Perkara
tersebut telah menyukarkan saya dalam pembinaan pakej pembelajaran terutama
dalam aspek memilih dan merancang aktiviti pembelajaran yang bersesuaian untuk
dimasukkan ke dalam pakej pembelajaran tersebut. Untuk mengatasi kesulitan ini,
saya telah melakukan perbincangan dan berkolaborasi dengan rakan-rakan serta
pensyarah berkaitan pemilihan tajuk pembelajaran dan aktiviti-aktiviti yang
ingin dimasukkan. Hal ini sedikit sebanyak membantu saya melaksanakan dan
menyiapkan tugasan ini dengan jayanya.
Di
samping itu, untuk menghasilkan sesebuah laman web dan pakej pembelajaran yang
dibina haruslah dimasukkan unsur yang pelbagai supaya kelihatan menarik.
Sebagai contoh ialah penggunaan animasi-animasi bergerak, unsur-unsur bunyi,
video dan seumpamanya. Walaubagaimanapun, penggunaan unsur-unsur yang tidak
berkaitan haruslah tidak mengganggu fokus murid untuk mengikuti pembelajaran
menggunakan pakej pembelajaran ini. Selain itu, reka letak bahan juga merupakan
suatu aspek yang perlu ditumpukan dalam pembinaan pakej dan laman web
pembelajaran ini. Reka letak yang sesuai bukan sahaja menjadikan sesebuah tapak
pembelajaran itu kelihatan sangat menarik, malah akan meningkatkan pemahaman
murid. Secara tidak langsung, hal ini memudahkan murid menguasai sesuatu tajuk
pembelajaran. Sebaliknya, reka letak yang kurang sesuai akan menyebabkan
sesebuah pakej pembelajaran kelihatan semak dan mengganggu ruang serta fokus
penglihatan murid. Impaknya, murid tidak dapat memahami dengan baik terhadap
tajuk pembelajaran yang disampaikan.
Dalam
pada itu, saya menyedari banyak perkara perlu diterapkan ke dalam diri saya
dalam memantapkan dan menyediakan diri saya untuk menempuhi dunia perguruan
pada masa kelak. Dengan melakukan tugasan ini, saya dapat meningkatkan
kemahiran pedagogi dalam proses untuk mencari dan memilih bahan yang sesuai
untuk dimuatkan dalam laman web mahupun dijadikan sebagai bahan pengajaran.
Dalam erti kata lainnya, pemilihan bahan dalam pakej pembelajaran misalnya, ia
hendaklah selaras dengan aktiviti pengajaran dan pembelajaran supaya murid
memahami isi yang disampaikan dalam aktiviti pembelajaran tersebut. Malahan,
guru juga perlu menggunakan teknik pengajaran yang pelbagai bagi menarik minat
murid seterusnya membantu mencapai objektif pembelajaran yang telah ditetapkan.
Kesimpulannya,
sebagai bakal pendidik, saya perlu mempersiapkan diri dengan pelbagai bekalan
ilmu dan kemahiran seiring dengan peningkatan ketamadunan masyarakat kini.
Saya sedar bahawa sebagai seorang bakal pendidik, pengalaman dan
ilmu haruslah ditimba dan dicari sebanyak mungkin sebagai persediaan dan
bekalan untuk dibawa ke alam pekerjaan yang sebenar nanti. Oleh itu, melalui
kursus ini secara tidak langsung saya dapat mengumpul dan menyimpan sebanyak
bahan yang boleh sebagai simpanan dan bekalan saya nanti untuk dijadikan
sebagai bahan bantu pengajaran. Di samping itu, saya sedar bahawa sesuatu
proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas memerlukan perancangan dan
pelaksanaan yang pelbagai, menarik serta menyeronokkan murid. Melalui kursus
ini, secara langsung saya dapat belajar bagaimana untuk membina bahan yang
menarik untuk dilaksanakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran, misalnya
menghasilkan video yang menarik sesuai dengan tajuk dan tema yang hendak di
ajar oleh guru tersebut. Oleh itu, peluang dan ruang sepanjang kursus ini
dilaksanakan akan saya manfaatkan sebanyak yang mungkin. Akhir kata,
segala ilmu pengetahuan, kemahiran dan pengalaman yang
dimiliki dapat terus dikembangkan dan digunakan semaksimum yang mungkin
serta diaplikasikan semasa di sekolah . Insya Allah.
Sila catat segera ruangan ini
BalasPadam